Walkura, klik voor startpagina. Walkura, klik voor startpagina.
Utklippan.jpg

Juist - DuitslandJuist, is een wereldje apart. Het Oostfriese eiland Juist is geen vluchthaven van betekenis, als je boven de Duitse wadden eilanden wordt overvallen door storm en tegen wind, is de laatste plaats waar je heen wilt gaan, het eiland Juist. Borkum en in mindere mate Nordeney zijn wat vluchthaven betreft te verkiezen boven Juist, maar om tijdens een waddenvakantie dit eiland aan te doen is aan te bevelen voor een paar dagen.

Juist is een langgerekt eiland met in feite twee dorpjes die min of meer aan elkaar zijn gebouwd, dat wil zeggen de verbindende straat is bebouwd. Juist is het hoofddorp en Loog een kleiner dorpje aan de westkant. Als je hier wilt verpozen dan moet je wel tegen paardenmest kunnen, want in iedere straat liggen verscheidene bulten van dit goedje. Als honden bezitter moet je echter wel zorgen dat de veel kleinere bultjes van je trouwe viervoeter op de daarvoor bestemde plaats komt, want anders.... De dorpjes zien er grappig uit, maar dan hebben we het ook wel gehad, veel bezienswaardigheden zijn er niet, in Loog een natuur/kust museum, het strand en de fietspaden.

Een zwerftocht door de duinen is officieel niet mogelijk, want je mag niet van de paden af, maar een koddebeier heb ik hier nog nooit achter mijn broek aan gehad. Het grappige van Juist is dat alles er in het teken van het Kurhaus staat, en er is geen auto verkeer maar wel paard en wagen. Voor eetgelegenheden ben je hier zeker goed want binnen loop afstand van de haven kun je jezelf hier op vrijwel elk prijs niveau helemaal uit je voegen eten. In het centrum is een klassieke muziekkoepel, waar ook zeer frequent muziek ten gehore wordt gebracht van klassiek tot jazz. Dit alles tezamen met de smaakvol verzorgde winkeltjes, geeft het aparte Juist sfeertje.

AANLOOP : Hoe kom je op Juist. Ik zal 4 mogelijkheden noemen die ik beknopt uitwerk, omdat de waddensituaties nogal eens kunnen wijzigen, en ik van mening ben dat personen die de kaart niet kunnen lezen en of aan de hand daarvan geen waterdiepte kunnen berekenen er beter aan doen op dit punt meer kennis te vergaren. De reddingdiensten zullen hier volgens mij mee instemmen.

Route 1: Vanaf Delfzijl vaar je 2 uur voor hoogwater de Eems af tot je tegenover de Eemscentrale oostelijk van de Doekgatplaat komt en de rode bakens kunt volgen, bij de Emshornplate ga je stuurboord uit tussen de boeien door, na ongeveer 5 mijl kun je stuurboord uit naar Greetsiel, bakboord uit is via de Oostereems naar Juist in noordelijke richting. Na 6 mijl zit je voor je het onbewoonde eiland Memmert en ga je stuurboord uit tot de scheidingston M6a/NL2. Dit is het kritieke punt kom je hier te laat dan is er geen diepte genoeg om over de zandplaat Nordland heen te komen en rest je slechts terug naar Greetsiel tegen de stroom in, of het zeegat uit, of ankeren tot het volgende hoogwater. Bij normaal tij zonder af of opwaaiing (dit is een extra verlaging of verhoging van de waterstand als gevolg van de windrichting) is er op Nordland bij de prikken zeker 2 meter water. Dit stukje over de zandplaat is twee en een halve mijl waarna je in het Juister Balje vaart. De haven aanloop van Juist is nu een mijl naar het oosten en goed te onderscheiden aan een rood licht opstand. Vanaf hier vaar je binnen de boeien en prikken door naar de haven, aan bakboord bevind zich een stenen dam en aan stuurboord is er een mogelijkheid tot droogvallen.

Route 2: Vanaf Borkum. Het Borkumer wattfahrwasser is er de laatste jaren niet dieper op geworden, Als je dieper steekt dan 1.50 meter dan kun je wel eens vastlopen op dit traject, volgens Borkumers heeft de schiffsfahrts dienst ook de prikken niet geheel goed staan, maar daar hebben wij geen boodschap aan want vast is vast. Verstandig is een uur voor hoogwater vanaf de haven op Borkum te vertrekken zodat je bij het wantij nog een beetje water mee krijgt en weer los komt. Als je onder de kust van Borkum vandaan komt vaar je de Oostereems in stuurboord uit ten zuiden van Memmert langs, na 4 mijl in oostelijke richting kom je bij de scheidingston 6Ma/NL2 en vervolg je de route zoals is aangegeven in route 1.

Route 3: Vanaf Nordeney. Vanuit de haven van Nordeney gaat u bij voorkeur een uur voor hoog water tegen een geringe stroom in bakboord uit. Na de ton D 9 (Dovetief 9 coördinaten NB 53.42.25 OL 7.07.95 verouderd kaartpunt maar bij benadering goed) ga je bakboord uit het Juister wattfahrwasser in. Bij een hoge deining uit noordwestelijke richting op de Noordzee zie je aan stuurboord veelvuldig brekers, maar die blijven op een afstand van de te varen route in zuidwestelijke richting, dit spektakel houdt maar een mijl aan want dan kom je in de beschutting van Juist. Je moet de zuidelijke route volgen gemarkeerd met tonnen die een M als kenteken hebben. Nu heb je nog even de stroom mee en vaar je over het wantij heen waar zeker 1,9 meter water staat. Er bestond ook een noordelijker geul maar de berichten daarover zijn slecht, te ondiep. Het vervolg van de route heb je de stroom weer mee, waar je na 4,5 mijl scheidingston M6a/NL2 weer ziet verschijnen. (zie route 1)

Route 4: Vanaf de Noordzee. Op waypoint NB 53.41.25 OL6.36.11 ligt de aanloop ton van de Oostereems, vanaf hier ligt een duidelijke betonning in zuidoostelijke richting, deze volg je tot je onder het eiland Memmert, de Memmertbalje opgaat in oostelijke richting tot aan scheidingston M6a/NL2. (zie verder route 1) In het jaar 2008 werd voor het eerst de nieuwe sportboothafen in gebruik genomen, gerealiseerd door de Juister Segel Klup. Er zijn drijvende steigers en tot een diepgang van 1,50 meter kun je hier drijvend liggen. Maar helaas, de niet ingecalculeerde aanslibbing is zo heftig, dat de haven al binnen 2 jaar compleet droogvalt. Dus als u met de boot een modderbadje nodig heeft, dan bent u welkom. Dat kost voor een 10 meter boot 31,60 euro (2024 incl. stroom, toeristenbel. en servicekosten) en 2 personen, iedere verdere meter kost 2 euro extra, Wifi is slecht. Ben je dieper dan is een plek aan de kade muur een mogelijkheid, maar je moet wel rekening houden met 3 meter verval. De outillage laat niets te wensen over.

POSITIE WAYPOINT : 53.40.368 NB / 6.59.749 OL

VHF: nvt

GETIJ: ja

Juist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist DuitslandJuist Duitsland