Walkura, klik voor startpagina. Walkura, klik voor startpagina.
NoordIerland.jpg

ThyboronDe ingang van het Limfjord is een apart geval, aan weerszijden vinden we vervaarlijk uitziende strekdammen, versterkt met een soort betonnen sterren waar de enorme golven een beetje op stuk moeten slaan die hier bij westelijk georiënteerde stormen voorkomen.

Het gehele aanloop kanaal van de haven van Thyboron ligt namelijk open naar het westen, door deze redelijk smalle opening persen het tij en de rollers zich naar het Limfjord. Het is boven 7 Beaufort west. Geen goed idee om hier naar binnen te gaan, omdat door de voortdurend achter oplopende golven die zich hier lijken te versnellen je zeer gemakkelijk uit het roer loopt en op de zeer nabije strekdammen gesmeten kunt worden. De altijd aanwezige eb of vloed stroom kan hier ook oplopen tot wel 6 knoop, zeker bij zwaar weer is het zaak om de stroom mee te hebben. Een aanloop in slecht weer moet in wezen goed getimed worden, zodat het als vluchthaven tijdens zwaar weer meestal afvalt, doorvaren om onder de beschutting van de Noorse kust te komen is een betere optie.

AANLOOP : Het aanlopen van Thyboron kan vanuit iedere richting naar de verkenningston op 56.425 NB en 8.087 OL. Vanuit deze boei vaar je 82 graden oost en na 2,5 mijl bevind je je in de eigenlijke doorvaart. Ten noorden ligt de lage Agger tange (het Agger schiereiland) en aan de zuidkant het vissersplaatsje Thyboron. Voor de aanvaart in het donker bevinden zich op het land van de Agger tange twee geleide lichten. Aangekomen bij waypoint 56.429 NB en 8.13.14 OL zie je uit op de nieuwe lichten lijn die je moet volgen op koers 120 graden. Na een halve mijl kom je bij de reguliere betonning aan die je volgt. De haven van Thyboron bevindt zich aan stuurboord. De smalle invaart is goed aangegeven, maar denk wel om de sterke stroming die er voorlangs kan lopen en op de eventuele uitvaart. Thyboron port oproepen kan veel problemen voorkomen. VHF kanaal 10, 12 en 13. Eenmaal door de ingang ga je stuurboord uit richting het noorden en in de laatste havenkom zijn de voorzieningen voor jachten. Water, stroom en de sanitaire voorzieningen zijn in een roodbruin gebouw op de zuidelijke wal, hier is ook iets van een havenkantoor. Het liggeld bedroeg 10dk per meter. Als je voor de haveningang nog een mijl verder vaart kom je aan stuurboord nog een klein haventje tegen voor sportboten, maar hier zijn wij nooit geweest.

HAVEN : De haven waar wij lagen was wel mooi beschut tegen deining en golfslag, maar wij hebben hier met ruim 9 Beaufort gelegen en hadden meer als een kruiwagen zand aan dek liggen. Ook blaast de wind je ongenadig over de boot en lagen wij met zware slagzij aan de kant. Na twee dagen storm waren alle vlaggetjes in de mast danig ingekort. Bij dergelijke omstandigheden is het mooiste wat Thyboron te bieden heeft zijn strand, bij de waterlijn heb je geen last van het zand en is het overweldigend om de watermassa te zien aanstormen. Het is een hele toer om rechtop te blijven staan, aan de verderop gelegen bunkers uit de WO2 kun je zien dat ze zwaar worden uitgeslepen door de met zand bezwangerde wind.

Aan verdere bezienswaardigheden is er niet veel, je kunt echter nog wel met de trein naar Lemvig…

LIGGELD : 10 Deense Kronen per meter

POSITIE WAYPOINT :

VHF : 10 12 en 13

havensThyboronhavensThyboronhavensThyboronhavensThyboron